wereldkaart

zaterdag 9 april 2011

Estado Plurinacional de Bolivia

Eindelijk een verslag van ons in Bolivia. Een land vol verrassingen, dat ons hart heeft gestolen en waar we veel langer zijn gebleven dan aanvankelijk gedacht!
Het is dan ook een enorm lang blog geworden, waarvoor excusus maar er was gewoon enorm veel te vertellen!
Cochabamba was de stad van aankomst vanuit Brazilie en vertegenwoordigde een typischer Zuid Amerika zoals we het onbewust hadden voorgesteld. Op het vliegveld leken alle mannen in onze ogen, die nog niet gewend waren aan de typische boliviaanse trekken, op Evo Morales! Na twee dagen de tijd genomen te hebben om een beetje te acclimatiseren op 2500meter, in een van de meest laag gelegen steden van Bolivia begonnen we meer verschillen te herkennen. Vanuit de bus vanaf het vliegveld zag ik een paar vrouwen met mooie lange zwarte vlechten op de rug, een bolhoedje op en een prachtig gekleurde doek over de schouders: cholitas!


Vanuit het raam allemaal fotos gemaakt tot ik in de gaten had dat ongeveer 80% van de vrouwen er zo bij loopt en dat het niet zo bijzonder was als ik aanvankelijk dacht :)
Vanuit Cochabamba zijn we in een bus gestapt naar Oruro waar het carnaval, wat hier anderhalve week lang hartstochtelijk gevierd wordt, bezig was los te barsten. Er waren allerlei traditionele dansgroepen die gekleed in de meest prachtige kleurige costuums op een schril gefluit en eentonig gebonk op trommels door de straten dansten.


Wij waren als gringos een makkelijk doelwit voor schuim uit spuitbussen, waterballonen en andere carnaval ongein...



Na een paar uur hadden we het hier wel gezien en zijn doorgereisd naar de hoofstad Nuesta Señora de la Paz - in Aymara Chuqiyapu.
La Paz is de hoogst gelegen hoofdstad van de wereld: de hoogte varieert van 4058 meter in het stadsdeel El Alto tot 3100 meter waar de rijke zone van de stad is met ambassades en universiteit. Ik heb in het begin veel last gehad van Soroche: hoogteziekte! Knallende hoofdpijn, droge mond en erg misselijk ondanks paracetamol, liters water en coca thee... heel naar! Maar gelukkig was het na twee dagen over...
We hebben de stad lopend een beetje verkend in een laaaag tempo en moesten regelmatig stil staan om naar adem te happen! We moesten echt in een ander tempo lopen, 3x langzamer dan onze nederlandse/duitse benen het gewend waren...



Om de regen een beetje te ontwijken (het was nog steeds regenseizoen) hebben we een paar mooie musea bezocht: muziekinstrumenten uit de Andes, textiel uit Bolivia en een kerk om een beetje cultureel verantwoord te blijven reizen!
Alle bussen hebben geen enkele filters dus als ze optrekken komt er echt een ongelofelijke zwarte vieze stinkende walm uit, iedereen gooit alles vanuit de auto op straat, hygiene standards zijn erg laag maar blijkbaar hebben we een goede weerstand opgebouwd en zijn onze maag en darmen rustig gebleven. Om de hectiek, stank en hoogte van de stad even te ontvlucten zijn we voor een paar dagen naar Coroico gegaan.
Dit dorpje ligt in de zogenaamde Yungas op 1500-2500 meter waar het warm en vochtig is, waar cacao, koffie en avocados groeien.


Hier hebben we mooi gewandeld langs de hoogtelijn, lekker buiten geweest en even bijgekomen van de drukte van een stad met 2.3miljoen inwoners. Omdat we Sara in Peru wilden gaan bezoeken in een periode dat zij ook tijd zou hebben zijn we vanuit La Paz richting noorden langs Copacabana gereisd om ons verblijf in Bolivia voor twee weken te onderbreken.
Copacabana is dus niet alleen een heel bekend strand in Rio de Janeiro maar ook een stadje aan het prachtige Titicacameer. Ook hier was een korte wandeling adembenemend, in meerdere opzichten! Dit meer ligt op een indrukwekkende hoogte van 3811meter, is prachtig blauw, turqouise helder van kleur en er worden heerlijke forellen in gevangen...



Nadat we uit Peru terug kwamen hebben we ons nog meer elke keer weer verbaast over de prijzen die hier zo ontzettend laag zijn!
Een ritje in een taxi kost maximaal 1,5€, overnachten in een hostel is duur als het meer dan 3,5€ per persoon kost, internet kost gemiddeld 20cent per uur.
We wilden nog meer zien wat dit land en besloten een tour te boeken naar de jungle in Rurrenabaque dat in het Boliviaanse deel van het Amazone Bassin ligt. Om daar te komen moesten we met een klein vliegtuigje 35min vliegen.



Het temperatuur verschil tussen de altiplano en jungle was meteen merkbaar. Het was 7uur s´ochtends maar mijn wollen trui, beenwarmers, fleece en lange broek kon ik meteen uitdoen....
We hadden allebei nog nooit een ´tour´ geboekt en waren er een beetje huiverig voor, alleen met andere toeristen drie dagen een ´unique experience´ op te doen, maar kunnen achteraf zeggen dat het ons goed is bevallen. Het was heel gezellig om meerdere mensen een paar dagenin een bootje te zitten. Doordat we een leuke gids hadden: Victor hebben we ook wat persoonlijke verhalen gehoord van een Boliviaan...
Om bij de rivier te komen waar we drie dagen op zouden varen te komen moesten we nog iets van 3 uur over een modderige weg in een multivan zitten. Deze rit was een uitstekende gelegenheid de medereizigers te leren kennen.
Door al die gaten in de weg, modder en km lang niemand tegen komen kreeg ik steeds meer het gevoel de Amazone in te rijden.


Vanuit de auto af en toe mooie plaatjes zoals deze kudde koeien:

Eenmaal bij de rivier moet we vier uur varen om bij de lodge te komen. Deze lag midden in de ¨pampas¨ vauit waar onze tour echt zou plaatsvinden.
De huisaligator van de lodge genaamd Barcelona...

We sliepen met zijn zessen in een soort slaapzaaltje op palen met een groot muskietennet over elk bed. Ondanks alle muskietennetten, gaas voor de ramen en flessen antimuggenspul die ik op mijn huid heb gesmeerd had ik alleen al op mijn rechterbeen 62 muggenbeten! Behalve deze uitbundige diersoort hebben we gelukkig veel mooie, grote interessantere dieren gezien. Het hoogtepunt was voor mij in de rivier te zwemmen met roze dolfijnen die wel in de buurt bleven maar te snel weg waren voor mooie fotos... Vooral de apen leken volleerd modellen en poseerden prachtig en waren niet bang voor al ons gezoem, camera geklik of geflitst.



Dit exemplaar was zo brutaal brood van onze ontbijttafel te komen stelen en daarna zielig te blijven kijken toen alles werd opgeruimd...

Een ochtend hebben we piranhas gevist... alleen de gids Victor had beet!

Prachtige grote geel met blauwe macaws hoog in de boom, dankzij 10x zoom dit resultaat!

Prehistorische vogel, kan niet verder dan 20m vliegen, wel fotogeniek!

Op zoek naar anacondas, een kleintje gezien, de moeder van vermoedelijk 5 meter lengte verstopte zich onder water... waar wij doorheen liepen...

Het was nog wel echt regenseizoen in het Amazone Bassin en ondanks veel zon heeft het ook echt geregend...

De hangmatten van de lodge zijn dan echt een uitkomst!

Vanuit Rurrenabaque zijn we naar El Alto gevlogen en meteen weer doorgereisd met een bus nu weer terug richting zuiden tot Oruro. Na veel in de bus te hebben gezeten wilden we eens weer iets anders en hebben we kaartjes kunnen bemachtigen voor de trein tussen Oruro en Tupiza.


Helaas reden we het grootste deel van het traject in het donker maar desalniettemin was het heel mooi om het landschap vanaf s´ochtends 6 uur te zien voorbij glijden. Tupiza ligt mooi tussen bergen, heuvels en canyons in een gebied waar zink, lood, goud en zilver uit mijnen wordt gehaald.
Wat de pret een beetje drukte was dat Christoph veel last van zijn verstandskies had, rood gezwollen tandvlees bemoeilijkte het openen van de mond... Allen sapjes en soep kreeg hij al slurpend naar binnen.


Na een bezoek aan een lokale tandarts die twee intramusculaire penicilline shots + pijnstillers heeft voorgeschreven besloten we om in de buurt te blijven van de bewoonde wereld maar wel wat moois in de natuur te doen: paardrijden... En niet een uurtje of zo, maar gelijk twee dagen! We waren met zijn tweeen plus een gids en we hebben fantastische dagen gehad!




We zijn wel tien keer een rivier gewaad, door stoffige verlaten dorpjes gegaloppeerd, reden door prachtige rood gekleurde canyons en door schouderhoog riet.



Behalve hele stoffige kleren, een glimlach en heel veel zadelpijn kon Christophs mond nu al twee centimeter open! Met dit prachtige resultaat leek het ons veilig genoeg om naar de Salar de Uyuni te gaan.
Vanuit Tupiza kan je in vier dagen daar met een jeep komen, door 1200km over zandwegen af te leggen en onderweg in hele basic huisjes te overnachten. Zo´n tour van vier dagen kost ongeveer 120euro per persoon en is incl overnachting, een gids/kok/monteur Arturo en een kokkin Marta! De Toyota Land Cruiser zat vol met twee franstalige belgen, een zwitser en wij dus... We waren allemaal ongeveer even oud, geinteresseerd in politiek, ontwikkelingslanden en fotografie dus dat was een hele leuke combinatie.


In een van de dorpjes waar we sliepen leefden de mensen van het houden van lamas.

Christoph voelde zich nog niet helemaal 100% de eerste dag maar het ergste was gelukkig voorbij toen we vulkanen, geisers zagen, door de woestijn reden. De geisers liggen op 5000meter hoogte, ik was nog nooit zo hoog geweest en om dan van die kokende, borrelende modderpoelen met spuitende gaten in de aarde waar stoom uit komt is een hele bijzondere ervaring.


Wat ik nog mooier vond waren de lagunes die van kleur veranderden door de wind, de 10.000 flamengos op de Laguna Colorada met hun geluidjes werkten extreem rustgevend.




Na drie lange, volle dagen was het fijn om in het dorpje Uyuni te arriveren waar er weer douches waren! De volgende ochtend zijn we om 4.30 opgestaan om het licht te zien worden midden op de zoutvlakte. Zonsopkomst was heel mooi, kleurrijk, stil en koud!!! Door al dat zout dat eerst roze, blauw kleurt en langzaam steeds witter wordt leek het soms net alsof het allemaal ijs was! Het is een enorme witte vlakte (ter grootte van Zwitserland), de grootste zout voorraad ter wereld en heel indrukwekkend om daar als nietig mensje in te staan. Het was erg leuk om een beetje gekke fotos te maken omdat de dimensies helemaal verdwijnen! Alle fotos die je hier ziet zijn dus daar met mijn 5jaar oude Lumix gemaakt en niet met Photoshop trucjes.





Onze schoenen zijn helemaal wit uitgeslagen van het zout van Uyuni evenals onze kleren die deels ook nog onder het paarden zweet zaten, ik zit nu in mijn jurkje te typen omdat al het andere vies was en gelukkig is het net niet te koud! We hebben net alles naar de wasserij gebracht en hopen dat het meeste er uit te wassen is.
Het was een ongelofelijk mooie tijd in Bolivia die veel indruk op mij heeft gemaakt! Omdat onze tijd in Zuid Amerika er over twee weken al weer op zit zijn we gisteren naar Argentinie gereisd waar we nu eindelijk weer eens snel internet hebben. Over twee weken vliegen we vanaf Buenos Aires naar Capetown in Zuid Afrika, weer een heel ander continent tegemoet!
Vanochtend hebben we ontbeten met een heerlijk cafe latte met een echte espresso, verbazen wij ons over de gevulde supermarkt planken, geasfalteerde wegen, straatverlichting die het doet, mooie terrasjes aan een plein, wc papier en zeep in toiletten en daardoor merken we achteraf pas hoe veel envoudiger Bolivia in veel opzichten is! Bolivia is ons wel heel goed bevallen en het is echt een heel bijzonder land door de natuur die in zoveel verschillende facetten te bewonderen is, van jungle tot woestijn, vulkanen en geisers tot canyons, hoogvlaktes en besneeuwde toppen van meer dan 6000meter!
Ik sluit dit blog dan ook met een heel voldaan en dankbaar gevoel af en schrijf binnenkort wat meer over Argentinie... Veel liefs!

dinsdag 22 maart 2011

Paseos Andinos

Eindelijk weer een update vanuit Zuid Amerika!
Brazilië voelt alweer heel ver weg, we zijn volledig geswitcht naar Spaans praten, hoge bergketens in de Andes, empanadas de queso en coca-thee!
Vanuit Brazilië zijn we gedurende tien dagen door Bolivia gereisd. Omdat we mijn zus Sara in Peru wilden gaan opzoeken en zij nú tijd had om met ons een week op pad te gaan zijn we snel doorgereisd. Vanuit Peru gaan we weer terug naar Bolivia en dan zal ik daar een volledig blog aan wijden. Nu dus een verslag vanuit Cusco…
Na een lange dag in de bus zitten kwamen we op zaterdag (12 maart) eindelijk in Cusco aan waar we bij Sara op bezoek gingen. Toen het slot van het blauwe hekwerk voor de deur openging en daar mijn kleine zusje stond, die ik een hele tijd heb vastgehouden in een strakke omhelzing, had ik een brok in mijn keel. Ik vind haar ongelofelijk stoer omdat ze gewoon in haar eentje een paar maanden research gaat doen in een land als Peru en ons een rondleiding gaf door het oude centrum van Cusco alsof ze er al jaren woont.



Cusco panorama.

Het is een prachtige stad met mooie oude gebouwen, Inca muren met glad gepolijst graniet, ruime Plazas en heel veel mensen die iets aan je willen verkopen van schuursponsjes, choclo con queso, massages, kunstprenten, armbandjes, foto’s met baby lama’s of alpaca truien.
Vanuit bijna elk willekeurig punt in de stad zie je groene glooiende heuvels die de stad omarmen, bossen in de verte, oude ruines en zware regenbuien die dreigend, grijs in de lucht hangen.
Op zondag zijn we met Sara en haar Britse huisgenootjes naar een klein dorpje, Lucre, gegaan waar de Carnaval week (eindelijk) werd afgesloten. Ik had na iets van 10dagen Carnaval vieren in Bolivia en Peru goed genoeg van de waterballonnen die vanuit huizen en auto’s werden gegooid en wit schuim uit spuitbussen waarmee je van achteren wordt aangevallen! In Lucre waren verschillende groepen die meededen aan een danswedstrijd en hun traditionele dansen uitvoerden in prachtige kleurige klederdracht kostuums. We waren de enige gringos en vielen daardoor natuurlijk wel op, we werden als ‘buitenlandse vrienden’ via de microfoon hartelijk welkom geheten!


Een fanatieke groep dansers.

Met Celia, haar zoon en man die ons hadden uitgenodigd om het slotfeest in Lucre mee te maken aan tafel.

De dag daarna zijn we bij het project waar Sara werkt en een deel van haar onderzoek doet op bezoek geweest waar net een snelkookpan met linzen was ontploft. Na wat uurtjes muren, kastjes, plafonds en vloeren te hebben geschrobd omdat die linzen werkelijk overal op, tussen en onder zaten was de keuken weer een beetje leefbaar. S’avonds met het gevoel weer eens iets nuttigs gedaan te hebben in bed gekropen met in het vooruitzicht de volgende dag richting Machu Picchu te vertrekken!
Omdat we op de goedkoopste manier naar dit toeristen oord wilden reizen, moesten we twee dagen de tijd nemen om ongeveer 100km te overbruggen. Met een dure trein (80USD) was het in een middag mogelijk geweest om van Cusco naar Aguas Calientes te reizen. Dat ons traject zoveel meer tijd koste had onder andere met verschillende aardverschuivingen, wegen waar hele happen uit waren verdwenen, vallende stenen en onze wil om een stuk zelf te lopen te maken. Het ritselende geluid van vallende stenen met gruis in een pikdonkere nacht op een smal weggetje in de Andes zal ik niet snel vergeten. Het traject dat wij hebben gelopen liep langs het spoor en de rivier Vilkanota (Heilige Rivier) die helemaal rond de berg kronkelt waar de Machu Picchu boven op ligt:


Onbedoeld volgden we de tip uit van de Lonely Planet om niet tussen 2500 andere toeristen te lopen: een doordeweekse ochtend – donderdag – check, vroeg – 07.00 – check, in het regenseizoen – maart – check! Toen we boven waren was de stad heel mysterieus nog helemaal in nevel gehuld, deze trok langzaam op en steeds werd er een iets groter deel van deze indrukwekkende stad zichtbaar! We kenden natuurlijk wel de foto’s maar om daar dan echt zelf te staan in een van de zeven wereld wonderen was wel echt heel mooi en spectaculairder dan verwacht.
We hebben echt teveel foto’s gemaakt omdat het elke keer weer mooi, verrassend en indrukwekkend was…


Machu Picchu in volle glorie, erg indrukwekkend!





WAARSCHUWING
Oma kan deze foto misschien beter overslaan!
We zijn vanuit de stad ook nog op de berg Wayna Picchu geklommen vanuit waar je een soort helicopter view had, het was wel heel hoog en steil. Op deze foto is het geen illusie hoe recht onder mij je het paadje ziet kronkelen...


Vanuit Machu Picchu zijn we weer naar beneden naar onze tent gelopen, al die tredes van verschillende hoogte hebben nog voor drie dagen spierpijn gezorgd.
Met zijn drieen in de tent was erg knus en gezellig. De spiegel van de toiletgebouwen is eerder campeerders ingericht met een Peruaanse doorsneelengte.


Vanuit Aguas Calientes zijn we met de trein naar een schattig dorpje in de Valle Sagrado gereisd dat Ollantaytambo heette. We wilden alle drie niet nog een keer langs de aardverschuivingen en diepe afgronden dus hebben we toch maar wat dieper in onze moneybelt getast! Na drie dagen kon ik de naam van het dorp eindelijk uitspreken: fonetisch “Ojanthaïtamboh”. Hier hebben we de compleet doorweekte tent opgezet, matjes, slaapzakken en kleren gedroogd en een paar prachtige wandelingen in de omgeving gemaakt.

Mooie weggetjes in afgelegen vallei, zingen en filosofische gesprekken onderweg.


Een panorama boven Ollantaytambo.


Voor de tent een lunch met mango, broodjes avocado in een heerlijk zonnetje.


Op het plein van Ollantaytambo waren opvallend veel mensen traditioneel gekleed waardoor het geheel erg fotogeniek aan deed.

Een van de wandelingen hebben we aan de andere kant van de rivier met uitzicht op het dorp en een andere naar de terrassen van Moray en de zoutwinning in Salinas. Zowel de terrassen als de Salinas zijn ook door Incas aangelegd en zijn een mooi staaltje inzicht in de natuur, esthetiek en functionaliteit!


De terrassen van Moray waar elk terras een eigen microklimaat heeft, elk dieper gelegen terras is precies een graad warmer. Door de opbouw van elk terras met stenen, zand, klei en goede aarde kwam al het regenwater heel geleidelijk aan beneden en was er daardoor geen irrigatie systeem nodig! Echt ongelofelijk...


De zoutpannen van Salinas, uit een natuurlijk zoute bron uit de bergen.



Elke keer weer een nog mooier uitzicht... een goed excuus om even uit te blazen!


Mooie uitzichten op de planalto waar alles groen is en in bloei staat.


Helemaal Zen van de frisse lucht, lichamelijke beweging en elke avond vroeg naar bed zijn we zondag weer in Cusco aangekomen waar we nu nog een paar dagen zijn om allerlei internet, bureaucratische en praktische zaken te regelen.
Tot het volgende blog dat over Bolivia zal gaan, que lles vaya bien, hasta luego!

maandag 28 februari 2011

São Paulo, laatste stop in Brazilië

Na een week in het landelijke Botucatu te zijn geweest zijn we een paar dagen geleden in São Paulo aangekomen in een totaal andere wereld!
Het is een monsterachtig grote stad, meer dan 20.000.000 mensen wonen hier, meer dan het dubbele van heel Portugal in één stad!
Er rijden meer dan 1300 buslijnen, overal waar je kijkt zijn er hoge flats, snelwegen kruisen en buigen over elkaar heen, het is een complex geheel...





Het zal nooit onze lievelingsstad worden maar toch zijn er genoeg dingen die indruk op ons hebben gemaakt, vooral bij de organisatie van het openbaar vervoer:
- keurige ´engelse´ rijen bij de bushalte, een voor zitplaatsen in de bus en een voor staanplaatsen.
- zwangere vrouwen, moeders met kinderen, ouderen en mensen met overgewicht hebben speciale voorrang bij loketten en in de bus en metro zijn speciale zichtbare blauwe stoelen voor hen en er wordt ook echt hoffelijk voor deze groep mensen opgestaan!
- tijdens de spits is de metro en de bus echt overvol, het is ons een paar keer opgevallen dat vrouwen die moeten staan hun tas bij iemand op schoot mogen zetten die wel kan zitten... en dan waren wij bezorgd over zakkenrollers in het ov! valt dus mee!
- als je een biertje besteld is de vraag hoeveel glazen je erbij wilt, het is normaal om deze fles te delen. ook bij een flesje water krijg je standaard 2 plastic bekertjes. laatst vroeg ik één koffie terwijl we met zijn tweeen bij de toonbank stonden en toen vroeg de cassiere of we deze over twee kopjes verdeeld wilden hebben :)

Doordat het nu het regenseizoen is begint de dag meestal met zon maar na 14.00 regent het, gisteren en vandaag echt heel veel, hard en lang achter elkaar. Het is dan geen pretje door de stad te lopen of een park op te zoeken dus we hebben veel minder gezien en gedaan dan gepland.



Vandaag zijn we wel bij Monte Azul geweest, een sloppenwijk waar als sinds de jaren 70 een steeds groter groeiend antroposofisch project loopt. We kregen daar een rondleiding en het was heel inspirerend om te zien wat er allemaal kan gebeuren als je maar in je idealen durft te geloven en je niet laat ontmoedigen door bureaucratie, ruzies, geldtekort en andere vormen van tegenslagen!



Het is echt wel heel fijn om goed portugees te beheersen om de weg overal te kunnen vragen, een leuk praatje met mensen te kunnen maken... Vanaf morgen zullen we het in het spaans moeten doen in Bolivia en ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan. We zullen vannacht niet veel kunnen slapen, de wekker gaat om 03.25 omdat we om 04.00 in de bus moeten zitten naar een groter busstation, daar overstappen op een bus naar een vliegveld waar we dan weer over moeten stappen op een andere bus naar nog weer een ander vliegveld! We zitten nu echt in de flow van het reizen dus een paar uur meer of minder maken niets meer uit, we verzinnen steeds minder alternatieven waarop een systeem efficienter zou kunnen functioneren dus ik geloof dat we in een berustingsfase zitten ;)

dinsdag 22 februari 2011

Olá!!

Hoi lieve allemaal,
Een update van ons blog vanuit Botucatu op een warme zomeravond, het is hier rond 20.00 en 33C. Een dik wolkendek buiten maken het tot een broeierig geheel. Ik hoop dat het even gaat regenen zodat het daarna lekker fris wordt buiten. Fris is relatief, ik bedoel 25graden of zo... Ze vinden het hier een koude nacht als je een dunne sprei over moet doen, of een t-shirt met lange mouwen aantrekt als je op de veranda zit te kletsen met krekels en cicades op de achtergrond.
Na de prachtige stranden waar het vorige blog over ging zaten we iets van 28 uur in een bus om naar Rio de Janeiro te gaan. Dit land is zo enorm groot, als je het op de kaart bekijkt dan lijkt het allemaal wel mee te vallen maar als je dan goed alle hokjes van de kaart telt zie je dat het meer dan 1600km zijn over tweebaanswegen, met veel gaten,slechte verlichting en buschauffeurs die hun best doen elke bocht af te snijden!
In Rio de Janeiro, cidade maravilhosa, hebben we bij Luciano gelogeerd die we via Couchsurfing in Amsterdam hadden leren kennen. We hebben ontzettend genoten van deze bruisende grote stad. De stad is vrij lang gerekt en overal is of het oerwoud of het strand dichtbij. In de 19e en 20ste eeuw zijn er heel veel kleine huisjes afgebroken en zijn er brede avenues, goed riool en parken aangelegd waardoor de stad iets van Parijse allure kreeg. Alle koffieplantages op de hellingen rond de stad zijn ruim honderd jaar geleden verwijderd en er zijn allemaal oorspronkelijke bomen voor geplant waardoor het oerwoud zich weer heeft kunnen herstellen. Als je in de rich en beautiful wijken blijft heeft het echt iets magisch, maar de sloppenwijken zijn ook altijd dichtbij en dat maakt het wel een wrange bijsmaak hebben. Door weinig geld in de broekzak en een boek in een plastic zak bij ons te dragen voelden we ons niet echt rijke toeristen en we hebben ons dan ook nooit bedreigd gevoeld.
We hebben in allerlei toeristische kabelbaantjes en treintjes gezeten, op de Pão de Açúcar geweest en bij de Cristo Redendor op de Corcovado. Een nacht zijn we uitgeweest naar een club waar een ´bateria de samba´ aan het spelen was. Het was als het ware een oefensessie voor Carnaval... Ik heb tot 3.30 staan swingen, het was echt geweldig!
het bekende strand van copacabana

bij de cristo redendor met uitzicht op de pão de açúcar

een winkel met allerlei tropische heerlijkheden

een schoenmaker met een enorme kast met allerlei soorten dameshakken die hij in 10min op de schoen plakt en timmert!

Vanuit Rio ging Christoph voor een week naar Duitsland en ik ging een week op een biologische boerderij vrijwillig werken.
Ik heb daar mango, koffie, palmito, maniok, ananas geplant, onkruid getrokken, brood gebakken en de meest fantastische zonsopkomsten gezien:


Het waren lange dagen met hard werken in de brandende zon of stromende regenbuien. Tijdens zo´n bui veranderd alles in modder en alles was vies en nat en klam. Ik stond om 06.15 op ging om 07.30 aan het werk tot 12.00 dan werd er warm middag gegeten, vanaf 13.00 weer tot 16.00 voor een pauze en daarna nog weer 2uur... Ik kon elke dag om 21.00 moe en kapot in mijn tent kruipen... Wat ik het leukste eraan vond was om al die voor mij vreemde boom en struik soorten te leren kennen, echt een fazenda mee te maken en wat nuttigs te doen.
Ana geeft Manuel borstvoeding in de hangmat, Zé Bento maakt zijn huiswerk en op de achtergrond rijpen 3 verschillende soorten bananen (prata,ouro en nanika).

Zé Bento bij het vallen van de avond na een regenbui...

De fazenda lag dichtbij dit prachtige stadje

De kust vlak voordat het donker wordt rond een uur of 18.00

Christoph en ik zijn bij Atanázia op bezoek, zij heeft jaren in Portugal gewoond. Het is heel fijn om na de week op de wwoof fazenda bij een vertrouwd iemand te zijn, de was te kunnen doen, op een matras te slapen, brood te kunnen bakken, mangos of avocados plukken als wij daar zin in hebben en verder een beetje te luieren. In de badkamer vinden we kikkers, gekkos, spinnen, duizenpoten enz...

Over een paar dagen vertrekken we naar São Paulo om daar bij Reinaldo op bezoek te gaan die Christoph via de Freunde der Erziehungskunst kent.
Tot de volgende keer! Liefs van Lotte en Christoph

dinsdag 8 februari 2011

Brasil

Oi gente! Chegamos...
Lieve mensen we zijn er, we zijn in Brazilie. Bij aankomst op het vliegveld kwam er meteen een warme zwoele ietwat plakkerige lucht de slurf in. Het voelde wel weer vertrouwd om weer in de tropen te zijn. We belanden in de Festa de Iemanjá wat een feest is ter ere van de godin van de zee. Het is een oude traditie vanuit de zwarte slaven cultuur nog die elk jaar steeds gevierd wordt; resultaat hele stad op de been tot laat en wij zater er midden in. In een bus die er 4 uur over deed om ons naar het centrum te brengen....
Salvador heeft een prachtig oud centrum in coloniale stijl.
We logeerden in een hotel in het centrum met een fenomenaal uitzicht zoals op de foto te zien is:
Dit deel van Bahia is een van het meest Afrikaans, door de cacao en koffie zijn hier echt ontstellende hoeveelheden slaven naartoe gebracht. Die verschillende afrikaanse achtergronden zie je overal in het straatbeeld ook nu nog terug. Ik zag dansvereningingen uit Angola en Nigeria, duidelijk Eritreaanse invloeden bij mensen in de bus, de klederdracht van de Baianas is volgens mij geinspireerd op Ghanese Ashanti cultuur...
Heel veel van de goden die de slaven uit Afrika aanbeden zijn onder invloed van de Jezuiten gewoon omgedoopt in allerlei katolieke heiligen. Zeer inventief en effectief want daardoor leven de tradities hier nog steeds voort. Vandaag de dag is het wel normaal om de heiligen weer bij hun `oude naam` te noemen.
Na een paar dagen in deze mooie stad zijn we met een ferry naar een eiland, met een taxi over het eiland en met een boot naar een ander eiland, daar met een tractor het halve eiland over en toen waren we op een paradijselijk mooi plekje... Het was echt heerlijk om daar langzaam het besef dat we echt vakantie hebben en even niets hoeven tot ons door te laten dringen.
Nu volgen de beloofde fotos van de stranden :) Als je op de foto klikt dan wordt ie uitvergroot.




Alleen al die uren op het water van ferry op boot waren al enorm ontspannend maar de stranden en de temperatuur van het water daarna waren ook een en al weldaad....


Op deze foto zie je onze tent staan op de ´camping´lees: stuk jungle waar we onze tent mochten opzetten, vuurtjes mochten stoken en waar mega spinnen liepen, tientallen voor mij onbekende planten staan die cacao, cashew, en andere tropische heerlijkheden blijken te zijn. Er waren natuurlijk ook ontstellend veel vogels hoog in de bomen, het was nooit stil door de cicades, krekels, kippen en wegspringende hagedissen, gekkos en kikkers... Echt een en al leven, precies zoals je je het in het oerwoud voorstelt!




Praia do Bainema, uitgestrekt wit zand, prachtig water... ik snap waarom ze het hier Polinésia Baiana noemen!


Op stukken met veel koraal waar het water ondiep is vond Christoph het gewoon te warm :) daar had ik minder last van....



Dat was een eerste post om iedereen gerust te stellen dat het echt heel goed met ons gaat en dat als we niets laten horen dat dat komt omdat er op deze eilanden geen mobiel netwerk is, we maar 1x in de week op internet kunnen of iets dergelijks....  Tot de volgende keer! veel liefs Lotte en Christoph