wereldkaart

zondag 12 februari 2012

buiten in de afrikaanse natuur

Naast de vier dagen die ik in de week ga werken ben ik natuurlijk ook veel vrij, heb ik tijd om leuke dingen te doen zoals bietjes in zoetzuur inmaken, tekenen en schilderen maar ook met Christoph buiten zijn. Dit weekend zijn we naar Rodeplaat Dam geweest, ongeveer een uurtje rijden vanuit ons huis. Bij deze dam kan je een pad van 7km lopen door bushveld en savanna.


We liepen er rond het middaguur, het tijdstip waarop je niet veel dieren kan zien omdat ze zich rustig houden. Toen we langs een bosje liepen hoorden we een vreemd luid briesend geluid, en een paar seconden later zagen we vijf grote Kudus uit het bosjes sprinten. Een kudu is een antiloopachtige die ongeveer zo groot worden als flinke paarden, met schattige grote oren, de mannetjes hebben prachtige schroefgedraaide hoorns. Ze zijn zo schuw dat vaak al heel snel weg zijn voordat wij echt in dichtbij waren.


Ze zijn ook wel heel nieuwsgierig en bleven iets verderop staan op te kijken waar wij precies heen liepen.


Ietsje later liepen we door schouderhoog gras waar meer dan 20 prachtige sprinkhanen voor ons weg sprongen bij elke stap die we zetten.



Er waren heel veel vogels, de meesten hoorden wij vooral, maar deze rode en gele wevervogels zijn niet te missen omdat ze echt overal uitknallen :) Ze maken prachtige nesten die ze aan het uiteinde van de takken heel kunstig in elkaar lijken te weven.





Toen we weer dichterbij de auto waren kwamen we meer tussen de bomen waar we een hele kudde zebra´s zagen die even bleven kijken en al snel weggallopeerden. Dat is echt een prachtige geluid als een stuk of tien zebra´s tegelijk galloperen.


Aan het water groeien deze paarse bloemen die er uit zien alsof ze al gedroogd zijn.


We hebben allebei weer een gezond kleurtje gekregen en zijn met een voldaan gevoel thuisgekomen. Het is echt een voorrecht om in de auto te kunnen stappen en zo dichtbij zulke mooie natuur te hebben waar je lekker kan wandelen....
Straks gaan we iets lekkers koken en morgen zwaai ik Christoph voor twee weken uit omdat hij naar de Eastern Cape gaat voor zijn werk. We zien elkaar op de 24ste weer in de Drakensbergen waar we met zijn zus Jule en haar vriend Sönke gaan wandelen. Dus we moeten elkaar even missen maar hebben ook alweer mooie plannen in het verschiet. Veel liefs, xxx Lotte

donderdag 2 februari 2012

Talent, Home Work Center en collegae

Ik heb vandaag veel te schrijven... Met Martha, een van de vrouwen van TPH, ben ik een keer meegeweest naar het Kalafong ziekenhuis iets buiten Pretoria. Haar drie jaar oude dochter Talent was daar opgenomen op de kinderafdeling nadat ze zo erg fysiek mishandeld was door haar vader dat ze in coma lag. Die man zit nu gelukkig in de gevangenis. Talent heeft in totaal 5 weken in coma gelegen tot dat ze uit zichzelf begon te bewegen, ogen opende en haar moeder en kleine broertje Vincent herkende.
Dit is Martha met één jarige Vincent.

De dag dat bekend werd dat Talent uit haar coma leek te ontwaken ging ik met Martha mee om haar dochter te zien.
Toen we samen door de poort liepen die toegang tot een centrale binnenplaats gaf van het ziekenhuis moest ik echt even slikken. Het Kalafong is een staatsziekenhuis en daar kan iedereen ´gratis´ behandeld worden en dus ook gevangenen. Er zaten iets van vijf mannelijke gevangenen aan elkaar vastgeketend met armdikke kettingen aan hun enkels in oranje pakken een sigaretje te roken alsof ze een soort pauze hadden. Een vrouwelijke gedetineerde zat in een rolstoel, die aan een dikke boom was vastgeketend, met een zakje vloeistof in de hand op schouderhoogte die op die manier in haar infuus liep... Het was echt een bizar gezicht! Maar Martha rende zo ongeveer voor mij uit dus ik moest snel verder lopen. De kinderafdeling was best troosteloos in een grote soort hal die in drie delen was onderverdeeld. De verf bladdert van de muur, er hangt een vreemde lucht, per ruimte stonder er iets van 8 bedden met groot ouderwets wit hekwerk. In het bedje naast Talent lag een kindje van een jaar of 1, tegenover een jongen van 11 en een meisje van 12. De arts was bezig bij het meisje om de drains te bekijken, er ging geen gordijntje dicht, alles werd hardop besproken, iedereen kreeg alles mee... Ik sprak de arts even aan over hoe het verder zou gaan met Talent, hij vertelde dat ze niet over apparatuur beschikten om te kijken of er nog sprake was van oedeem in de hersenen dus dat ze alles besloten op geleide van klinische tekens.
Op dit moment is Talent ontslagen uit het ziekenhuis en ook in the Potters House en doen we dagelijks oefeningen zodat haar beentjes weer sterker worden. Een keer in de maand moet ze terug voor controle. Fysiotherapie, ergotherapie of iets dergelijks wordt niet door het ziekenhuis aangeboden dus verzinnen we zelf een beetje wat we voor oefeningen doen.

Het liefst zit Talent bij iedereen op schoot, hier maken we samen een tekening...

Dit zijn Lisa en Talent die Katlego bij haar huiswerk helpen.

S´middags wordt het Home Work Center geopend waar kinderen geholpen worden met huiswerk. Als ze geen huiswerk hebben gaan we tekenen, spelen, voetballen of op de computer leuke dingen doen. Deze kids komen vaak uit instabiele gezinnen waar over het algemeen weinig aandacht voor school, spelletjes en individualiteit bestaat. Ik vind het heerlijk om ze gewoon even kind te zien zijn. Ik vind dat je echt goed verschillen kan zien tussen kinderen die er langer zijn of die er net sinds 3 dagen bijhoren. Over het algemeen worden de kids steeds socialer, kunnen beter delen en op hun beurt wachten.
Eingelijk werk ik niet officieel in het HWC maar als een van de vrijwilligers er niet is die het normaal gesproken doet dan spring ik bij. De kinderen noemen mij ´Auntie´ en de vrijwilligers van het Home Work Center ´Teacher´ dus dan weten we precies wie ze bedoelen. De komende twee weken zijn de ´Teachers´ op vakantie dus ga ik het in mijn eentje runnen... Ben benieuwd, want 8-12 kinderen in leeftijden tussen de 3 en 10 die allemaal andere dingen willen en moeten kunnen echt slopend zijn!

Ryan is heel geconcentreerd bezig en probeert zo netjes mogelijk te schrijven ondanks gebroken arm!

Esther en haar broer Uwezo wonen niet in TPH maar komen wel altijd om huiswerk te maken omdat hun moeder niet kan lezen en schrijven en hen niet kan helpen.

Dit is Dudu die net weer een nieuw kapsel had, waar ze niet blij mee was... :( Ze zal nu iets van vier weken moeten wachten tot ze weer iets anders mag. Ik ben echt steeds vaker blij met mijn eenvoudige steile haar waar alleen een kam doorheen hoeft!

Voor mij collegae heb ik op verzoek een workshop gegeven over vriendelijkheid aan de telefoon. Ze wilden het graag op een andere locatie doen dan waar we altijd werken en op het voorstel het bij ons thuis te doen reageerden ze allemaal heel enthousiast. Naast een korte inventarisatie wat er bij een telefoon gesprek komt kijken gingen we natuurlijk ook met verschillende cases oefenen in tweetallen. Ze waren erg authentiek en er zijn hilarische dingen voorgevallen zoals bijvoorbeeld dat twee collegas ruzie met elkaar maakten ´aan de telefoon´, boos ophingen en elkaar weer ´belden´ om het uit te spreken. Allemaal terwijl ze op het terras zaten op twee stoelen met de rugleuning tegen elkaar toe zodat je niet zag wie je ´sprak´. Daar heb ik helaas geen fotos van maar jullie mogen er zelf bij bedenken hoe dat er uit zag als je hun gezichten op de foto ziet.


Vandaag vertelde een collega dat ze aan de telefoon echt heeft geprobeerd om te glimlachen en zich niet te laten afleiden door de persoonlijke stress die ze had maar te luisteren naar degene die haar belde. Een echte succes story :)

ps. Als afsluiting wil ik jullie nog graag een doorbraak in mijn pleidooi voor zeep in de keuken melden! Er is een donatie binnen gekomen van meer dan 100 liter handzeep, nu hebben we alleen nog goede pompjes nodig die we aan de muur schroeven en dan komt het misschien er toch nog echt van voordat ik in Augustus vertrek...

maandag 16 januari 2012

sissy, kgopela keys!

Sinds de eerste week van september werk ik in ´the Potters House´in het centrum van Pretoria. In de afgelopen maanden heb ik al veel meegemaakt. Toen ik vandaag thuis kwam en Christoph vertelde wat ik vandaag had gedaan bedacht ik dat het leuk is om sommige gebeurtenissen wat uitgebreider op te schrijven, niet alleen voor mijzelf maar ook voor familie en vrienden die zich daardoor een beter beeld kunnen schetsen van waar ik mee bezig ben.

In ´the Potters House´ vanaf nu TPH, ben ik overdag de zogenaamde huismoeder. Ik begin om 08.00, op dat moment los ik Mandisa af die er sinds de vorige dag 16.00 aanwezig was. Zij zal het vanmiddag ook van mij overnemen. De aflossing bestaat voornamelijk uit het feit dat ik vanaf dan de sleutelbos in beheer heb met 29 sleutels. Dit zijn sleutels van alle kamers van het huis, kantoor van sociaal werktster, koelkast, voorraadkamer en de kapel. Omdat er natuurlijk de hele dag allerlei mensen toegang tot deze ruimtes moeten hebben wordt ik de hele dag gezocht omdat ik diegene ben die de deuren moet openen.
Als ze mij zoeken roepen ze meestal in het Setswana: sissy, kgopela keys!
Wat betekent: zusje, de sleutels alsjeblieft!

In het huis wonen een zeer wisselend aantal vrouwen met hun kinderen. Vandaag waren het 13 vrouwen en 16 kinderen in de leeftijd tussen paar maanden tot 9 jaar. Een van de vrouwen is hoogzwanger en kan elk moment gaan bevallen. De meeste komen uit een extreem geweldadige relatie en zijn op de vlucht van hun man en proberen een nieuw bestaan op te bouwen, anderen komen van de straat met drugs en prostitutie als achtergrond waar ze van weg willen. Op dit moment zijn er relatief veel vrouwen die uit een ander land naar Zuid Afrika zijn gevlucht op zoek naar een betere toekomst.



Als het niet toevallig een vrije dag is, er geen workshops zijn voor staff members of andere ´belangrijke´ zaken dan wordt er een programma aangeboden met vooral groepsgesprekken voor de aanwezige vrouwen. Er is per dag een ander thema, deze varieren van financien, hoe moet je solliciteren, opvoeding van kinderen en vrije thema´s die op dat moment spelen. Op donderdag probeer ik zoveel mogelijk vrouwen naar een groentetuin te slepen waar ik bietjes, lente uitjes, wortels, spinazie en boontjes verbouw. De meeste vinden deze tuin helaas echt een straf dus meestal ben ik alleen of met een of twee enthousiastelingen. Ik vind het heerlijk om in de aarde te wroeten en alles te zien groeien, vooral nu het regenseizoen is begonnen schiet alles de grond uit!

Vannochtend hadden we een ´staff meeting´ zoals altijd op maandagochtend. Dit is een vergadering die minimaal 2,5 uur duurt en waar alles wordt besproken op afrikaanse wijze maar helaas niet veel knopen worden doorgehakt. Af en toe is dat extreem frustrerend. De traditie is nu bijvoorbeeld dat ik een keer in de zoveel tijd de afwezigheid van zeep in de keuken ter sprake breng. In deze keuken wordt dagelijks voor 180 mensen gekookt maar de vrouwen die hier werken hebben geen zeep om hun handen te wassen, ook niet nadat ze evt naar de wc zijn geweest. Na ongeveer 10 vergaderingen is daar nog steeds geen verandering in gekomen! In deze keuken wordt niet alleen voor TPH gekookt maar ook voor een opvanghuis voor tienermeiden, een kleuterschool en een inloopcentrum specifiek voor mannen.


Het eten is heel typisch afrikaans met bijna elke dag een maisbrei: pap en vlees. Als we geluk hebben is er gekookte kool bij als groente. Vanwege deze eenzijdige voeding heb ik dus ook die groentetuin en ik heb al bietensla en geroerbakte spinazie uit eigen tuin gekookt voor de vrouwen in het huis tijdens de kerstvakantie.

Na de lunch vandaag vroeg de sociaal werkster mij om een formulier in te vullen samen met een vrouw die er sinds vorige week is met haar drie kinderen. De oudste zal woensdag voor het eerst naar een soort kleuterklas gaan en voor de aanmelding moest een uitgebreid formulier ingevuld worden. Deze vrouw is 26 jaar, heeft drie kinderen tussen de 1 en 6 jaar oud en is met hun op de rug en aan de hand komen lopen vanuit Burundi! Over de weg zouden dat ongeveer 4000km zijn, zij is vooral langs dorpjes gekomen over veldweggetjes. Ze is op zoek gegaan naar een veilige plek voor haar en haar kinderen. Ze heeft er ongeveer twee maanden over gedaan begreep ik uit ons gesprek met handen en voeten. Zij kan niet lezen en schrijven en spreekt geen Engels, ik geen KiRuanda of KiSwahili maar we begrepen elkaar een heel eind. Ik probeerde er achter te komen waarom ze uit Burundi is weggegaan. Ze begreep wat ik bedoelde, zij wees op zicht zelf en zei -papa en maakte toen een gebaar met haar wijsvinger die snel over haar hals gleed. Ze is dus geweld ontvlucht dat ze waarschijnlijk van zeer dichtbij heeft meegemaakt. Spreekt natuurljk ook voor zich dat je niet voor je lol meer dan 4000 km met drie kleine kinderen gaat lopen.

De rest van de middag zat ik buiten op een soort picknickbankje te kletsen met de aanwezige vrouwen. De meeste vrouwen zijn heel goed in het invlechten van haar en dat doen ze dan ook uitvoerig bij elkaar. Met de kinderen maak ik soms tekeningen met waskrijt. Voor de jongens moet ik dan eindeloos vliegtuigen, helicopters, raketten en fietsen tekenen waar ze dan zelf de achtergrond, omgeving moeten bijtekenen met wolken, sterren, maan, planeten, bergen en publiek voor de wielrenwedstrijd etc. De meisjes tekenen meestal zelf vooral veel huisjes, vlinders en regenbogen, heel klassiek! Van een meisje (6jaar) kreeg ik een liefdesverklaring in een mooie envelop omdat ze mij zo lief vond die dag! Echt super lief :)



vrijdag 24 juni 2011

Muli Bwanji

Na de treinreis van twaalf uur op houten bankjes in een trein, met rugleuningen die vermoedelijk van asbest waren gemaakt, waren we in Mandimba dichtbij de grens met Malawi. De temperatuur liep op en alles begon te jeuken. Iedereen begon zich overal te krabben... Ik ben nog nooit zo blij geweest met een koude bucket shower in het ´hotel´ waar we daarna terecht kwamen! Zo´n douche houd in dat je in een badkuip kon staan waar een ton naast stond met koud water, met een bekertje schep je daar dan water uit en giet je over je heen. Is niet de handigste manier om lange haren te wassen maar het werkt wel. Vanuit dit hotel was het nog iets van 8km over een onverharde weg tot aan de grens met Malawi. Er rijden hier geen busjes meer maar wel fiets-taxis. Dit zijn fietsen met een stevige bagagedrager waar wij op mochten plaats nemen. Het moet echt loodzwaar voor deze mannen zijn
geweest omdat wij dus achterop zaten met een mega rugzak en het grootste gedeelte van de weg gestaag omhoog liep!

Christoph achter op de fiets-taxi.

Tussen de twee grensposten ligt nog iets van 4km niemandsland en toen waren we eindelijk in Malawi! Bij de grens waren er op dat moment geen bussen, busjes of enige andere vorm van ov maar gelukkig kwamen we een aardige Mozambikaan tegen die een grote vrachtwagen bleek te besturen met 26ton tabak die ons wel wilde meenemen tot de kruising 100km verderop met de weg naar de hoofdstad.

Rechts staat de vrachtwagen waarmee we meemochten!




Vanaf hier kregen we een andere lift van een Malawiër die in de VS studeert en die ook hier op vakantie was, hij zette ons voor de deur van het hostel af in Lilongwe waar we konden kamperen in de tuin.
Lilongwe is een totaal andere hoofdstad van alle andere die we ooit gezien hebben. Er is praktisch gezien geen hoogbouw, de meeste huizen hebben een tuin (ook in het centrum), overal staan bomen en er is geen straatverlichting. ‘S nachts is het ontzettend donker en konden we dus prachtige sterren zien.
We hebben vooral regel dingen afgehandeld zoals eindelijk weer eens op internet, zonnebrand crème kopen en een visum voor Zambia regelen.
Klinkt allemaal eenvoudiger dan het is. Zonnebrand crème is haast nergens te vinden maar drie uur zoeken hadden we een Spar supermarkt met geïmporteerde artikelen uit Zuid Afrika gevonden waar ze mij een flesje konden verkopen.
Het visum regelen was een mooie demonstratie bureaucratie: we waren ‘s ochtends om 08.30 bij de High Commission of Zambia. We moesten per persoon twee formulieren invullen, 2 pasfoto's inleveren, een brief schrijven met de reden waarom we naar Zambia wilden, een kopie van ons paspoort en een kopie van het visum van Malawi en 50 usd per persoon inleveren. En dan niet gewoon 50 usd, maar per persoon een briefje van 50 en niet een van 100 omdat we met zijn tweeën zijn.
Jeetjemina, na een ochtend lang alles bij elkaar te regelen gaan we trots met ons complete pakket weer terug naar de HC, zit de ambtenaar natuurlijk net in een meeting en moeten we na 15.00 weer terug komen…
Maar die middag is het dan toch voor elkaar!
De volgende ochtend zijn we met een bus naar Nkhata Bay gegaan, een klein stoffig dorpje aan het Lake Malawi.

Het meer is prachtig!



Deze twee jongetjes zijn bezig onder de mangoboom om van plastic zakjes en een lang stuk touw een bal te maken waar ze mee kunnen voetballen.


Een school die Lotte bezocht. De lagere klassen zitten vol met ongeveer 150 kinderen per klas die op de grond zitten bij gebrek aan tafels en banken.

In het meer hebben we gesnorkeld,in een bootje gevaren, naar prachtige blauwe vissen gekeken, lekker gegeten en in een opwelling twee gloednieuwe fietsen gekocht! In Malawi fietsen enorm veel mensen, kan je overal bij lodges kamperen,
is er in elk dorp een mannetje onder een rieten dakje met wat gereedschap (= fietsenmaker) en is de route langs het meer niet heel heuvelachtig.... Al met al genoeg redenen om een impulsief plan uit te voeren :)

De fietsen moesten overal nog geolied en ingevet worden, de spaken moesten opnieuw aangedraaid worden. Het duurde 7uur tot beide fietsen rijklaar waren en we eindelijk ook kunnen vertrekken.


We hadden elk onze rugzak op de bagagedrager gebonden met rubberen straps die uit autobanden werden gesneden.

Na de eerste dag op de fiets konden we ons allebei een beetje voorstellen hoe de koningin zich voelt... Overal langs de weg kwamen kinderen aangerend die heel enthousiast stonden te zwaaien, soms ook hele stukken mee renden achter de fietsen aan! Alle mensen zwaaiden,riepen - how are you? en moesten lachen om deze 'mzungus' die op een gewone fiets zonder versnellingen net zoals elke Malawiër, met veel bagage achterop aan het fietsen waren. Gelukkig was er niet veel verkeer op de weg, op een dag zagen we maximaal 10 auto's en konden we dus onbekommerd naar iedereen terug zwaaien en roepen.
De derde dag kregen we een lift met fietsen en al en konden we een 'saai' stuk overslaan en fietsen we naar Senga Bay. Dit is een klein stadje zonder geasfalteerde straten, alleen maar zand waar geiten,
koeien rond lopen en op de centrale voetbalveld worden de vissersnetten uitgestrekt en gerepareerd. Hier ook weer een bootje gehuurd, veel gelezen, gekookt boven een vuurtje waardoor alles een soort 'rokerig aroma' kreeg, wijzelf incluis :)


Na ruim een week op verschillende plekken aan het meer te zijn geweest was het tijd om richting Zambia te vertrekken omdat we alweer bijna naar huis vlogen. De fietsen hebben we op een zondag ochtend aan een Pakistaanse winkelier verkocht die er heel blij mee was.



Na weer twee volle dagen in een soort foetus houding opgepropt in verschillende busjes en bussen te hebben gezeten waren we blij dat we bijna bij de eind bestemming waren aangekomen in Afrika.
We hebben wel allebei goed kunnen werken aan een soort gelatenheid waarvan we hopen dat ie nog even aanhoud als we in Europa zijn. We hebben de twee laatste dagen een soort terugblik gehouden en elkaar vragen gesteld over hoe we deze prachtige reis ervaren hebben. Wat de meeste indruk heeft gemaakt, wat de wezenlijke momenten waren, wat zouden we een volgende keer eventueel anders doen, waar waren we blij mee, wat was anders dan verwacht, enz. Het lijkt ongelofelijk dat we tijdens deze reis ook al in Brazilië aan het strand zijn geweest, op de Machu Picchu waren en in Kaapstad gewandeld hebben...
De laatste paar dagen in Zambia hebben we in Lusaka doorgebracht.
Lusaka is een bedrijvige stad waar allerlei mensen bezig zijn het ´te maken´. Er heerst een heel andere sfeer dan in het ingedutte Lilongwe.
Er zijn verschillende grote Chinese investeerders waardoor ziekenhuizen worden gebouwd, straten worden aangelegd en er echt wat gebeurt en er niet alleen NGO jeeps rondrijden. Ondanks moderne uitstraling van hoge flats is het na 17.45 een totaal andere stad doordat er geen straatverlichting is. Dat is echt een gekke gewaarwording in een stad met meer dan 1,3 miljoen inwoners! Als de zon om 18.00 ondergaat is het gewoon in een keer echt heel donker en dus ook verlaten. Een dag
zijn we naar Munda Wanga geweest, wat ´mijn tuin´betekent. Hier is een botanische tuin en een opvang centrum voor opgevangen, gesmokkelde en gewonde dieren.






Zo hebben we op we op de valreep toch nog leeuwen, een cheeta en andere grote roofdieren gezien in Afrika.

Christoph telt de laatste kwachas. Het lijkt meer dan dat het in euros waard is, 6800 is ongeveer 1 euro.

Het internationale vliegveld van Lusaka... Via Johannesburg en Istanbul vlogen we steeds een stukje verder richting het oude continent.

Als we nog de oorspronkelijke zes weken extra tijd hadden gehad hadden we ook nog een uitstapje gemaakt naar een van de grote parken in Zambia maar we vlogen dus al op de 16e juni terug omdat Christoph een baan per 1 juli heeft!
Deze baan houdt in dat we per 1 september verhuizen naar Pretoria in Zuid Afrika om daar een jaar te gaan wonen... We zitten dan op een paar uur rijden van het Kruger Park dus iedereen die olifanten, impala's en nijlpaarden wil komen spotten is van harte welkom!
Wie weet krijgt dit blog daar nog een vervolg...
Bedankt voor het lezen van het blog en het ga jullie goed!

dinsdag 31 mei 2011

Dusty roads, shimmering waters.

Vanuit Pretoria in Zuid Afrika gingen we met een bus naar Maputo waar we een nachtje in een hostel de tent op het betonnen dak van het toilet gebouwtje mochten opzetten! We verbaasden ons over de 3x zo hoge prijzen in vergelijking met vier jaar geleden. Omdat we allebei behoefte hadden aan een paar dagen uitwaaien aan het strand reisden we de volgende ochtend naar Tofo.

Ontbijten met uizicht op zee...

Bij zonsondergang nog een strandwandeling. Deze mannen gaan naar huis met de versgevangen inktvis.

Het handigste vervoer in Mozambique is de bus... Om een idee te geven hoe dat er aan toe gaat beschrijven we de busrit Maputo naar Tofo.
We zaten in een bus met weinig beenruimte op de tweede rij. Alle ruimte in het gangpad en voor de deur werd in beslag genomen door de bagage en als ik schrijf alle ruimte, dan bedoel ik ook echt dat die bus vol zat tot aan heuphoogte. De dames voor ons, zaten tot aan hun schouders in de zakken uien, kartonnen dozen met koekjes de rest van de passagiers had onder andere soja olie, textiel, 50kg zakken meel, kippenvoer en kunstmest bij zich die ze allemaal in de hoofstad hadden aangeschaft. Bij elke stop snelden een twintigtal verkopers naar de open raampjes om cashew noten, ananas, cola, bananen, bonen, piri piri, levende kippen of zonnebrillen te verkopen.


Het was warm, het stonk naar oud zweet het stof woei naar binnen maar Lotte voelde zich steeds blijer worden. Lotte: ik kwam eindelijk in Afrika aan, ik begon mij steeds meer thuis te voelen bij al die lemen ronde hutjes, vrouwen met babys op de rug, mais en cassave velden en ik kon weer genieten van het op reis zijn. Ik kom tot de conclusie dat ik mij in ruraal Centraal Afrika meer thuis voel dan tussen SUV's en diplomaten feestjes! Dat was wel een opluchting dat de heimwee weg was en we weer echt konden genieten van onze speciale reis door dit prachtige continent.


In Mozambique was er elke keer veel verbazing dat er uit die blanke met hippie broek en rugzak een onvervalst portugues continental accent komt. Onze dagelijkse zorgen bestaan uit ontbijt halen, waar willen we heen, zullen we vis bbq vanavond doen of welk boek lezen we het eerst? De laaste vier weken van de reis zijn begonnen!
Onze backpacks zitten vol boeken. In een hotelletje in Beira zijn we er toe gekomen ze eens te fotograferen en zagen we pas hoeveel kilos papier het wel niet zijn...

Christoph houdt zich de laatste weken bezig met allerlei ideeen verzamelen om een bedrijf te starten. Dit varieert per week, per streek, de ideen van cashew noten export tot bakfietsen import zijn onder andere voorbij gekomen. Als je 12uur opgepropt in een busje zit kan je alleen naar buiten kijken en dan begin je vanzelf te fantaseren over wat er wel niet allemaal zou kunnen. Lotte had een idee van een school starten waarbij landbouw en koken een onderdeel zou zijn van het lesprogramma zodat alle kinderen vanalles zouden leren over gevarieerde voeding en ze op school gezond zouden eten etc....

Verder in het noorden van Mozambique bij Pemba heeft Christoph gesnorkeld en hebben we veel gelezen, op het strand gezeten en mooie kitsch fotos gemaakt:

We zijn met allerlei busjes, jeeps, vrachtwagens, taxis de kustlijn richting noorden afgereisd. Tot aan het meest noordelijke puntje dat wij hebben gezien van Mozambique hebben we meer dan 5500kilometer afgelegd!!
Ilha de Mocambique was een van de mooiste plekken... Dit was de hoofdstad van de Portugese Afrikaanse colonies en ligt iets voor de kust op een koraal eiland. Ondanks het feit dat er veel huizen op instorten staan, er sinds de 70' er jaren bijna niets is gerenoveerd heeft het stadje veel charme. De zee en en de stranden in de buurt waar je naartoe kan zeilen in een dhow zijn ronduit prachtig. Er is haast niemand, het zand fijn en wit als poedersuiker, de zee zo helder en mooi als op gephotoshopte reclame spotjes voor de Seychellen...



Omdat het laagseizoen is en dit strand alleen per boot te bereiken is kwamen de jongens uit het dorp meteen aangesneld om souvenirs te verkopen. Als je aankomt zeilen denk je dat je op een onbewoond eiland aankomt maar binnen de korste keren staan er 4 of 5 jongens allemaal kettingen en kitsch doosjes aan te prijzen en ben je toch minder alleen dan het aanvankelijk leek.

Vanuit ons hotel op Ilha de Mocambique leerden we twee Chilenen kennen die op huwelijksreis waren. Samen huurden we een dhow om naar mooie stranden te zeilen. Dit was ons bootje die ons opwachtte naar een lunch van gegrilde vis ;)


Hier namen we afscheid van de kapitein en zijn twee matrozen... Lijkt een beetje overdreven 3 leden bemanning voor 4 toeristen, maar het is wel goed voor de werkgelegenheid, toch?

Vanaf Nampula ging onze reis weer landinwaarts met een trein richting Malawi. De trein vertrok om 05.00 maar we moesten er om 04.00 zijn en hadden toen geen zitplaats meer... Er is geen maximum aan het aantal te verkopen kaartjes dus iedereen die wil kan mee. Dit houdt in dat we ontzettend op elkaar gepropt stonden tot er wat mensen uit gingen. Langs het spoor werden ook veel groente, matjes en natuurlijk levende kippen verkocht en het treinstel werd steeds kleuriger vanbinnen. We zaten in de 3e klas omdat de andere treinstellen allemaal stuk waren en we hebben nog steeds een beetje zere billen van de 12 uur op houten bankjes te hebben gezeten....
Uitzicht vanuit het raam bij een van de haltes.

Op 17juni zijn we weer terug in Nederland, dus ik denk dat er nog maar een blog volgt over Malawi en Zambia... Tot de volgende keer. Liefs!